Skip to main content

TESTIMONI ~ NIKMAT TURUN 23 KG

Gebu. Itulah perkataan sinonim dengan saya sejak kecil. Dari kecil hingga awal dewasa saya hanya berada di tahap borderline atau overweight. Hingga tidak pernah dah terlintas di fikiran yang saya akan kurus.

Sejak bersalin anak pertama lagi, berat saya mudah sangat naik dan turun hingga mencecah 86 KG. Nak turun tu bukan main seksa.

Saya pernah join beberapa program kurus. Antaranya diet tanpa nasi, diet menggunakan produk kurus (yang bahaya), suplemen dan lain lain. Berat turun sedikit sahaja, lebih daripada itu ia statik. Apa yang paling mengecewakan adalah saya hadapi masalah rebound. Bila tak jaga makan, mulalah naik dengan banyaknya.

Saya mula sertai Jom Detox Jutawan pada Disember 2018 dengan berat 76KG. Berat saya terkini adalah 53KG selepas melakukan detoks setiap bulan.
Saya hilang 23 KG. Alhamdulillah.

Sebelum detoks, saya memang suka makan tanpa had dan terlalu suka mengunyah. Semua jenis makanan menjadi kegemaran saya terutamanya desert, buah-buah dan kekacang. Rutin makan saya setiap kali makan mesti ada air manis. Tahap ketagihan saya kepada gula tersangat tinggi.


Semua masalah berkaitan orang gemuk memang saya hadapi kerana saya obes. Contohnya tak suka bergambar, sukar duduk dalam tempoh masa yang lama, tak yakin diri, tak suka bersosial dan lain-lain.

Walaupun saya tak pernah didiagnos ada masalah kesihatan, namun saya sedar beberapa masalah kesihatan saya disebabkan oleh masalah obesiti saya ini.

1. Saya ada PCOS - satu keadaan dimana saya berisiko dapat kencing manis dan lain lain.

2. Saya pernah ada gestational diabetes mellitus (GDM) semasa mengandung anak pertama dan kedua. Doktor bagitahu saya akan berisiko untuk dapat diabetes selepas berumur 40 tahun jika saya teruskan gaya hidup yang tidak sihat.

3. Saya alami masalah lutut meletup pada satu masa ketika berat badan saya lebih dari 70 KG.

4. Saya pernah alami masalah jantung berdegup kencang sesekali dalam tempoh setahun. Ini amat merisaukan saya kerana ia boleh sebabkan saya dapat masalah jantung dan darah tinggi.

5. Saya lambat sembuh setiap kali batuk atau selesema melanda.

6. HBA1C saya sangkut pada tahap pre-diabetes

Saya pernah terfikir. Apa nak jadi dengan diri saya andai saya gagal dapat kesihatan yang baik. Bagaimana dengan keluarga saya? Bagaimana dengan anak anak saya? Apa nasib mereka jika kehilangan saya.

Oleh sebab itu, saya nekad untuk betul betul berusaha untuk turunkan berat badan dan keluar dari zon obesiti. Alhamdulillah dengan program Jom Detox Jutawan, saya berjaya.

Selepas detoks sebulan sekali selama 9 bulan, inilah pencapaian saya. Alhamdulillah Allah izinkan:

1. Dari berat 76KG, kini berat saya 53KG. Saya berjaya keluar daripada tahap obesiti. Alhamdulillah syukurnya.

2. Saya tidak lagi alami masalah jantung berdebar for last 10 months.

3. Sistem imun saya sangat baik, kini saya cepat baik jika batuk atau selesema

4. Saya tidak alami lagi masalah lutut mahupun osteoporosis

5. Dari size pakaian XXXL, kini saya pakai saiz XS, sesuatu yang saya tak pernah dapat pakai sejak saya kecil. Ini satu kebanggaan besar buat saya.

6. Inchloss saya memang banyak, I lost count! Terlalu banyak!

Sekarang selepas detoks, saya dah tahu apa perlu saya buat kalau ketagih (craving) untuk makan makanan manis kerana saya dah ada ilmu tentang nutrisi sihat dan apa yang baik serta tak baik untuk kesihatan dan berat badan saya. Semuanya ni banyak saya belajar melalui program Jom Detox Jutawan ini.

Bukan mudah nak ubati masalah obesiti, tapi bila ada keazaman dan stretagi yang mantap dan berkesan, tak mustahil boleh buang lebih dari 20 KG dengan program yang selamat dan berkesan. Kesihatan pun makin baik. Alhamdulillah.

Kepada yang berada dalam kategori obesiti dalam tempoh masa yang lama, tak mengapa. Teruskan usaha untuk berada dalam zon sihat. Join Jom Detox Jutawan. Kerana ia adalah program yang berbeza dari yang lain di luar sana. It is a proven result program. Insyaallah.

Raihanah, 40 tahun, Selangor,
Bisneswoman

Comments

Popular posts from this blog

Super Upline Grand Master Freddie Lee

Rezeki Allah nak beri pelbagai cara dan pelbagai bentuk. Jangan ingat rezeki ni duit dan kebendaan semata². Rezeki kakak untuk berada bersama² insan terpilih berkunjung ke rumah Grand Master Shaklee, Master Freddie Lee. Rumah yang beliau panggil SUCCESS HOME. Seronok kan, dapat miliki satu² benda dengan hasil titik peluh kita sendiri. Belum pernah jumpa di mana² syarikat MLM, yang setiap perjumpaannya jarang ajar marketing strategy, selalunya akan ajar macamana nak cari downline nak cari downline nak cari downline (ulang macam labulabi) Tapi dengan bisnes Shaklee di bawah payung kepimpinan team kakak, subhanallah! Mereka ajar macamana nak kenal innerside kita. Mendekatkan diri dengan Allah lebih penting. Kejar akhirat, dunia akan kejar kita. Walaupun Master Freddie bukan beragama Islam, tapi cara ajaran tetap sama, KENAL INNERSELF, DIDIK INNERSELF. I (aku, saya) adalah orang terpenting dalam hidup kita. Bukannya diri luaran kita, bukan otak kita. Yang menggerak

Success Story Jom Detox Jutawan

Hai, Salam Sejahtera!~ Apa khabar korang? Kakak harap pembaca entry kakak sihat² belaka. Kalau tak sihat tu, agaknya kenapa? Kalau demam, kenalah kuatkan imun badan. Tapi kalau ada penyakit, meh kita buat Detox Shaklee dengan JomDetoxJutawan by Coach Amy. Kakak la tu! Ke masih ada yang tak kenal? Harini kakak nak kasi korang 5 testimoni hebat peserta² yang dah berjaya merubah kehidupan mereka dengan Detox Shaklee. So tanpa melengahkan masa... ecewahhhh! 💖💖💖 HILANG BERAT PALING BANYAK 💖💖💖  Raihanah Ahmad, 40 tahun. Mesra dengan panggilan Coach Anah, memang dari azali overweight dan obesiti dari kecil. Tak pernah pun capai berat badan normal. Siapa sangka kan? Dengan Jom Detox Jutawan, Coach Anah mampu milik bentuk badan slim dan berat normal macam orang lain. Dan yang paling best, Coach Anah yang ada minor masalah kesihatan, siap buat blood test untuk pastikan program Detox Shaklee ni memang berkesan untuk menyelesaikan masalah kesihatan. So siapa

TESTIMONI ~ DAH BERTUKAR SAIZ KE AIDA JEBAT

Masalah berat badan yang saya hadapi ni sangat merunsingkan selepas berpantang anak ke 3. Terpedaya dengan omongan ibu menyusu cepat lapar, ibu menyusu kena makan banyak untuk hasilkan susu ibu dengan banyak, kononnya. Sehinggalah berat naik mendadak hampir mencecah 70 KG. Macam tak percaya pada diri bila tengok badan sendiri. Luar biasa gemuk. Sebab sebelum-sebelum ni berat saya tak cecah 60 KG. Dari situ timbullah bermacam-macam masalah pada diri. Cepat letih, mengah, malas nak bersiap dan berdandan sebab semua baju dah tak muat. Bayangkan blouse masa mengandung saya boleh pakai lagi. Nak sudahkan rukun solat 5 waktu pun termengah-mengah. Nak buat yang sunat lagi lah malas, sebab rasa mengah teramat. Aktiviti-aktiviti luar memang dah tak sanggup buat sebab jadi cepat berpeluh,panas dan emosi jadi tak stabil. Rasa cepat nak marah  dan stress. Waktu malam, tidur pun berdengkur. Suami pun dah naik hairan sebab sebelum-sebelum ni tak berdengkur. Pantang letak kepala pastu lena. Lemah b